DOSBox - prosta instrukcja

niedziela, 4 stycznia 2009
DOSBox jest emulatorem, który służy do uruchamiania programów i gier przeznaczonych dla systemu DOS pod nowszymi systemami (Windows XP, Linux, Mac OS X). Niestety jego obsługa może sprawiać początkującym problemy. W tym tutorialu pokażę jak uruchamiać programy za pomocą DOSBoxa na przykładzie gry Micro Machines 2.

DOSBoxa można pobrać z oficjalnej strony. Po zainstalowaniu uruchamiamy program skrótem utworzonym w menu Start. Widzimy dwa okna - okno statusu, a także właściwe okno programu, w którym wpisujemy komendy oraz uruchamiamy programy.

Aby sprawnie korzystać z emulatora trzeba znać kilka podstawowych poleceń.
HELP /all - wyświetla pełną listę poleceń wraz z opisem w języku angielskim
CD nazwa_folderu - przechodzi do folderu nazwa_folderu
DIR - wyświetla zawartość bieżącego folderu
program.exe - uruchamia program o nazwie program.exe
MOUNT C c:\folder - montuje folder c:\folder jako wirtualny dysk C: emulatora DOSBox

Dla wygody utworzyłem na dysku c: komputera katalog dos, gdzie przechowuję gry i programy przeznaczone dla systemu DOS. Mam w nim między innymi folder MM2, w którym jest gra Micro Machines 2.

Po uruchomieniu DOSBoxa wpisujemy w głównym oknie polecenie "mount c c:\dos" [1] oraz zatwierdzamy klawiszem ENTER, dzięki czemu możemy korzystać z danych zawartych w folderze c:\dos na dysku - będą one widoczne jako dysk c: w emulatorze. Kolejny krok to przejście na wirtualny dysk C: - wystarczy wpisać po prostu "c:" [2]. O sukcesie informuje nas zmieniona ścieżka przy znaku zachęty [A]. Chcemy sprawdzić co znajduje się na podmontowanym dysku. Umożliwia nam to polecenie "dir" [3]. Dzięki niemu upewniamy się, że dane na dysku c: odpowiadają zawartości folderu c:\dos - w moim wypadku znajduje się tam tylko folder MM2 [B], który przechowuje grę Micro Machines 2. Kolejnym poleceniem jest "cd MM2" [4]. Zmienia ono bieżący folder na MM2, o czym ponownie informuje nas zmiana bieżącej ścieżki [C].

Kolejny raz wpisujemy polecenie "dir" [nie widać na screenie] aby zobaczyć zawartość katalogu. Plikiem uruchamiającym grę jest MM2.BAT [D] - programy w systemie DOS mają rozszerzenia EXE, COM lub BAT (pliki wsadowe). Wpisujemy więc komendę "MM.BAT" [5]. Dzięki niej uruchomiliśmy grę. Na kolejnym screenie widzimy, że działa :)

Mam nadzieję, że powyższy tutorial przyda się wszystkim chcącym uruchomić stare gry i programy. Myślę, że nie ma żadnych niejasności. Jeśli są jakieś pytania proszę pisać w komentarzach.

[aktualizacja]
W komentarzach od czasu publikacji wielu ludzi zgłasza problem z uruchamieniem niektórych gier. Spróbuję teraz rozjaśnić pewną sprawę.

Jeśli nie możecie uruchomić jakiejś gry proponuję sprawdzić, czy znajduje się ona na liście kompatybilności: http://www.dosbox.com/comp_list.php?letter=A. Tylko status supported zapewnia, że pogracie bez problemów.

Komunikat "this is a Windows 95 executable" pojawia się, gdy gra/program który próbujecie uruchomić nie jest przeznaczony do systemu DOS, więc nie odpalicie go pod DosBoxem. Generalnie większość gier 3D nie będzie działać (poza tymi najstarszymi). Żeby pograć na nowszym systemie typu Windows Vista/7 macie dwie możliwości: poszukać jakichś poprawek/aktualizacji do tej gry, które umożliwią wam granie lub zainstalować starszy system w programie do wirtualizacji (pisałem o tym trochę wcześniej) - najlepsze darmowe tego typu programy to VirtualBox i VMware Player, jednak musicie również posiadać płytę CD lub obraz ISO z systemem np. Windows 98.

105 komentarze:

Anonimowy pisze...

Dzięki za toturial, dzięki temu odpaliłem sobie TES arena :D

Anonimowy pisze...

a czy gta 1 rowniaz dziala na tym programie.

czasami gry wpisuje lokalizacje plikow jest takie cos "~1". Czy to rowniez pisac?

Bartek pisze...

GTA jest obsługiwane (a przynajmniej ma taki status na liście na stronie głównej programu).

Nazwy plików i folderów są skracane do 8 znaków (tak jak w DOS-ie), więc musisz pisać tak, jak wyświetla.

Anonimowy pisze...

no nie dziala gta szkoda. no ale dzieki. Moze komus sie przyda

Anonimowy pisze...

DOS uruchamia się w małym okienku, czy można uruchomić na pełnym ekranie lub jakoś powiększyć okno DOSa?

Anonimowy pisze...

pytanie mam win98 zainstalowany na dosbox chce uruchomic neta na nim- jak? jendrusi@o2.pl

Bartek pisze...

Pełny ekran - Alt + Enter

ardgalen pisze...

Dos box 0.73 na mac osx nie ma pliku konfiguracyjnego więc nie mogę zainicjować emulacji gravis ultrasound. Na windzie nie ma z tym problemu bo plik konfiguracyjny jest. Co robić?

Anonimowy pisze...

ludzie wiecie może skąd ściągnąć coś takiego jak MSCDEX v 2.1?? bo wyskakuje mi :CD ROM's Initialization Please install MSCDEX v 2.1 or above. i nie wiem co zrobić pomóżcie proszę!!!!

Unknown pisze...

n iestety mi nie działa w ostatniej fazie wyskakuje mi mniek plikow i brakuje tego najwazniejszego czyli bat, po wpisaniu nazwa.bat lub nazwa.exe wyskakuje hasło "this is a win32 executable" co zrobić zeby dzialalo?

Anonimowy pisze...

Witam ...
Czy wiecie może jak zmusić "dosbox" aby przydzielał więcej pamięci ... odpowiednik dosowego
smartdrv.exe ..
Pozdrawiam

Bartek pisze...

@Paulina:
Próbujesz uruchomić program przeznaczony dla systemu Windows, a nie DOS.

@Anonimowy:
Ilość przydzielanej pamięci można ustawić w pliku konfiguracyjnym dosbox.conf (u mnie pod Windows7 znajduje się w folderze C:\Users\admin\AppData\Local\DOSBox). Jest tam parametr memsize - standardowo jest ustawione 16 MB.

Anonimowy pisze...

Bartek: więc dlaczego gra nie działa spod XP, gra jest z 1998 roku wiec nie sądze żeby sprze był za słaby, co robić żeby ją odpalić?

Bartek pisze...

Problem może być taki, że sprzęt jest za dobry ;) A często się zdarza, że gry wydane przed wyjściem XP (w 2001) po prostu na nim nie działały. Czasem twórcy gry wydawali później poprawki i patche, dzięki którym można było daną grę odpalić na nowszym systemie - poszukaj.

Unknown pisze...

Próbowałem instalnąć Crusader: No Remorse.
Wywalił mi błąd:
Fatal error 286.210: Load program failed - error code 30
System XP HE.

Anonimowy pisze...

Robię wszystko jak w opisie a mimo to gra bomber nie uruchamia się. Wyskakuje jedynie znak zachęty po wpisaniu nazwy pliku uruchamiającego grę. Oto link do gry http://www.staregry.pl/?c=_rv&i=583#

Bartek pisze...

Jeśli nie działa wam metoda opisana w notce, można spróbować też szybszej (trudniej się pomylić).
Wystarczy przeciągnąć ikonkę pliku wykonywalnego gry (np. w przypadku gry Bomber będzie to BOMB.EXE) na ikonę DosBoxa (lub skrót do niego na pulpicie, czy gdzie tam macie).
Nie opisałem tego w artykule, bo kiedy go pisałem to jeszcze tej metody nie znałem. Jak będę miał czas zrobię małą aktualizację.
Żeby Bomber działał płynnie trzeba zwiększyć ilość przydzielanych cykli procesora. Najprościej wcisnąć kilka, kilkanaście razy Ctrl+F12 (trzeba jednocześnie patrzeć na zużycie procesora w menedżerze zadań, jak ustawimy za dużo cykli to zmniejsza się na Ctrl+F11).

Anonimowy pisze...

witam!
mam problem, otóż nie mogę otworzyć gry w dos boxie wyskakuje mi komenda na koniec : illegal command : superf.exe i nie wiem dlaczego jesli ktos wie to prosze o pomoc.

Anonimowy pisze...

SUPER! BARDZO DOBRZE WYTLUMACZONE, BEZ PROBLEMU ZROBILEM. THX!

Anonimowy pisze...

Nie mogę uruchomić prince of persja 1

Anonimowy pisze...

Ja nie wiem gdzie jest plik uruchamiający gre TES ARENA Proszę o pomoc

Anonimowy pisze...

a wie może ktoś ja wpisywać komendy na notebooku bo cóż nie działają mi niektóre klawisze, kluczowe do pisania komend?

Anonimowy pisze...

dzięki stary! właśnie przypomniała mi się gra ufo i dzięki temu forum mogę pograc;);)

Anonimowy pisze...

U mnie F12 trochę pomaga, ale nie do końca. Odpalam grę Deluxe Ski Jump (znaną też jako Skoki Narciarskie) i pomimo wciśnięcia kilkanaście razy crtl+F12 to i tak gra się lekko "tnie". :/

Anonimowy pisze...

Mnie pisze po wpisaniu tej nazwy pliku z rozszerzeniem .bat Illegal command: s.bat.


O co chodzi?

Anonimowy pisze...

nie chce mi dzialac w dosboxie ukosnik "\" co zrobic?

Anonimowy pisze...

są może inne tego typu programy bo ten jest do dupy (u mnie nie działa) ???

Anonimowy pisze...

Świetnie wytłumaczona instrukcja, teraz będę mógł pograć w swoje stare gry dzięki. Tylko jeszcze takie małe pytanko, czy dało by rade zrobić by nie trzeba było powtarzać tych komend przy każdorazowym uruchamianiu DOSBoxa?

Anonimowy pisze...

świetna instrukcja!!
jednak, czy ktoś wie, jak ustawić w pliku konfiguracji, by okno w trybie "fullscreen=false" otwierało się w położeniu lewy-górny narożnik okna = lewy-górny narożnik ekranu?
inne ustawienia mam takie:
fullresolution= 1280 x 1024
windowresolution= 1280 x 1024
output=overlay

Anonimowy pisze...

nie mogę nic wpisać bo nie działa mi w programie znak "\" :(((((((
co mogę zrobić? (kopiowanie nic nie daje)

Anonimowy pisze...

no i super... działą... tylko co zrobić by się tak nie cieło? próbowałem już z memsize i f12... i nic.. gram w earth 2140 na viscie.. wiem, myśle żeby go zmienić:):):P

Anonimowy pisze...

Odpaliłem Wolfensteina,więc sukces. Mały problem: nie wiem, jak zakończyć działanie Dosboxa. Dosbox jest jedynym aktywnym oknem. W Win 7 w ogóle nie widać kursora, żeby zamknąć to okno albo przełączyć się do innej aplikacji. Co robić, żeby nie restartować kompa, kiedy tylko chcę wyłączyć Dosboxa?

Anonimowy pisze...

a może "trzech króli"
i wtedy wywalić

Anonimowy pisze...

Wyjść można wpisując komendę "exit"

PanM pisze...

"Anonimowy pisze...

nie mogę nic wpisać bo nie działa mi w programie znak "\" :(((((((
co mogę zrobić? (kopiowanie nic nie daje)"

// nacisnij lewy "ctrl" + klawisz "]"//

tyle ze pociesze cie, znak "\" jest, ale i tak komendy dzieki temu nie dzialaja:(

Anonimowy pisze...

nie mogę w to jeszcze uwierzyć że dzięki DOSBox odpaliłem THE SETTLERS w którą grałem .....???lat temu.

Anonimowy pisze...

mam problem z uruchomieniem Colin McRae Rally 1 i chyba nie ma go na liscie oficjalnej ... porblem w tym ze na laptopie nie moge odpalic gierki zgodność z 98 nic nie daje wlanczaja sie 2 filmiki i blad ... prosze o pomoc w Dosboxie wchodze wpisuje dormule na uruchomienie np: RALLY.BAT i nic sie nie dzieje POMOCY

Anonimowy pisze...

Dziękować żeby było więcej takich ludzi ;)

Anonimowy pisze...

mi od początku nie dziła pisze "Directory c:\dos doesn't exist.

Anonimowy pisze...

i co wtedy robicie jak nie działa?

Anonimowy pisze...

Tutorial super, tylko mam mały problem. Po wszystkim co zrobiłam w DOSie (żeby uruchomić "Need For Speed II SE"), pokazuje mi się: "this is a Windows 95 executable". Można jeszcze coś zrobić, żeby jednak ta gra ruszyła?

Anonimowy pisze...

strasznie mi sie tnie DSJ2 prosze o pomoc

Anonimowy pisze...

Spellcross bedzie smigal w tym programie? Jak tak to jak uruchomic bo pol dnia probowalem i nie udalo sie ;/

Anonimowy pisze...

@up: wez poszukaj sobie wersji spellcrossa z gotowym dosboksem np. http://is.gd/spell to nie trzeba nic ustawiac

Anonimowy pisze...

mi pisze illegal command :@ jak przeciągam.
A jak normalnie pokolei wpiszę to potem mam problem bo nazwa ma wiecej jak 8 znaków - i co ja mam teraz zrobić skoro jest w tym folderze poza tym plikiem folder o tej samej nazwie? ( mam na myśli to że nie ma już znaków na końcówkę BAT )
HELP bo tera CLASHA nie moge odpalić

Anonimowy pisze...

ładnie działa.
mam jeden problem - program który chcę używać w dosboxie używa kombinacji CTRL+F1 w dość ważnej czynności
dosbox CTRL+F1 używa do wywołania narzędzia pozwalającego zmienić domyślne ustawienia skrótów klawiszowych
co zrobić by działał mi CTRL+F1 w moim programie

Anonimowy pisze...

auto_joker

zamiast wypisywać wszystkie komendy w oknie dosboxa nalezy wejść w "programy->dosbox->options->dosboxoptions" i w bloku [autoexec] (ostatni blok) wpisać komendy: mount itp ...

Program przy starcie wykona polecenia automatycznie.

pełny ekran Alt+ENTER.

Anonimowy pisze...

Cannon Fodder zadziała ?

Anonimowy pisze...

jaka jest ostatnia faza aby sie włączyło

Anonimowy pisze...

witam mam problem. zgodnie z instrukcją przechodzę zgrabnie przez kolejne kroki do uruchomienia gry "comanche 3" lecz gdy już jestem na ostatniej prostej do odpalenia gry pojawia mi się komunikat "insufficient extended memory to run program" to znaczy, że mam za mało pamięci do odpalenia gry? z góry dziękuje za odpowiedź

Anonimowy pisze...

wszystko przez to ze nie wiecie wogóle nic na tema t dosa... młodzieży...

Anonimowy pisze...

pomóżcie jak zapisać grę a poźniej ją wczytać od tego momentu na którym skończyłam

Anonimowy pisze...

hej hej czy ktoś mi pomoże z tym zapisywaniem :-)

Anonimowy pisze...

może ktoś mi pomoże z tym zapisywaniem gry?

Anonimowy pisze...

Z tego co wiem nie ma żadnego uniwersalnego sposobu na zapisanie stanu gry w dropboxie. Jeśli w danej grze nie ma takiej opcji to raczej nic nie zrobisz.

Anonimowy pisze...

Witam. w DOSBOXIE zainstalowalem Panzer General 1. walczylem z karta dzwiekowa, ale juz dziala. (atrynut -t cdrom w instrukcji mount). jedyna rzecz, ktorej nie moge ugryzc to zapis stanu gry. Save i wyrzuca mnie z gry z inrofmacja "Failed to save ..\saves\game.sv0"
Probowalem na rozne sposoby, ale niestety pomysly mi sie skonczyly. Czy moglby mi ktos serdeczny pomoc?

Anonimowy pisze...

WITAM! PROSZE PILNIE O POMOC!!!
\posiadam program "CNC90" ktory dziala pod dosem...(jest to program ktory obsluguje wlsoka maszyne cnc - chcialbym go zainstalowac na Viscie!)niestety nie moge za pomoca DosBox'a go uruchomic... wpisuje komende ...cnc90.bat i otzymuje taka odpowiedz:

illegal comand:share
Unable to change to C:\cnc90\MARCNC90
illegal comand: work
illegal comand: cnc90m1

co robic ????????????????????????????????
moj email w razie czego widelec88@gmail.com

Anonimowy pisze...

Mam pytanie. Jak uruchomić to na cały ekran, jak powiększyć???

Bartek pisze...

Pełny ekran: Alt + Enter

Anonimowy pisze...

Bardzo ciekawy artykuł, wreszcie ktoś porządnie to wytłumaczył laikowi!
Mam tylko pytanie, chce zainstalowac Little Big Adventure 2, która jest na liście supported, ale ona automatycznie instaluje sie w Program Files i nie da sie tego zmienić. A jak wpisuje mount c c:\Program_Files\Little_Big_Adventure_2\ i wszystkie innego kombinacje (z małych liter, ze spacjami, itd) to pokazuje się napis, że taki plik nie istnieje. Nie da sie przenieść LBA2 do folderu np. old na C, bo gra przestaje działać.
Co robić?!

Anonimowy pisze...

Dodatkowo, wszystko działało by poprawnie, jeśli wpisuje jakikolwiek plik, którego nazwa składa się z małych liter i nie ma spacji, ale nie moge do tego pliku przenieść automatycznie instalowanej gry w Program Files

Anonimowy pisze...

witam ,
mam dwa pytania :
1/ przy pełnym ekranie kolory sie zmieniaja na gorsze !! co mozna z tym poradzic ?
2/ jak używać myszki przy zmniejszonym ekranie ?

Anonimowy pisze...

Do obsługi DosBox-a najlepiej używać nakładki D-Fend Reloaded (wersja 1.1.0). Nic wtedy nie trzeba wpisywać wszystko konfiguruje się myszką (kilka kliknięć i gotowe) :)

Anonimowy pisze...

super koleś w 5 minut włączyłem warcraft 2 stara ale zajebista strategia lepszej nie ma. no chyba,że nowsze części:) pamiętam jak kiedyś za młodych lat siedziałem godzinami przy niej;p dzięki wielkie.

Anonimowy pisze...

Witam
Czy ktoś pomoże jak zrobić ukośnik \ w dosbox mam notebooka HP i nie działa jak zrobię ctrl + '']'' to wyskakuje ale komenda nie działa
pozdr i dzięki za pomoc

Anonimowy pisze...

CZY KOMUS DZIALA GRA STRATEGICZNA - Z ? (ZED) ?

mam problem z odpalenie, wyskakuje cos z CD-ROM.... jesli ktos wie jak to ominac niech napisze

sandra21 pisze...

Dziękuję bardzo bez tego nie odpaliłabym Dyny Blaster ;)

witkom pisze...

Ustawienie podwójnej (np.) wielkości ekranu jeśli nie chcemy uruchamiać fullscreen:
Powiedzmy, że gra normalnie chodzi na 640x480 i ekran jest za mały. Ustawiamy:

fullscreen=false
fulldouble=false
fullresolution=original
windowresolution=1024x768
output=overlay

witkom pisze...

Automatyczne uruchomienie gry i zamknięcie Dosboxa po zakończeniu gry. Ustawić na końcu pliku np.:

mount c c:\
c:
cd games\ascend
ascend
exit

witkom pisze...

Przejście myszki między grą a pulpitem Windows:

Ctrl+F10

To z tego co było mi potrzebne jak uruchamiałem.
Pozdrawiam

Anonimowy pisze...

czemu dsj2 jak wlaczam to wlacza sie czarne tlo? plis pomozcie

Anonimowy pisze...

co z tym "\" ktoś wie jaki był skrót w dos-ie ??????????????????????????????????????????????????????????????????

Anonimowy pisze...

Jeśli jeszcze ktoś tu funkcjonuje to czy może mi pomóc ze spellcrossem? Nie mogę go uruchomić, mam win 7 i najnowszego dosboxa.

Problem jest taki że żąda obrazu płyty - da się to jakoś pominąć?

Anonimowy pisze...

Witam. Czy jest jakaś uniwersalna konfiguracja dosboxa, która pozwoli w miare płynnie grać w ufo:eu czy na kazdym komputerze wyglada to inaczej. mecze sie juz od godziny z ustawianiem, ale caly czas chodzi jak nie za szybko to z opóźnieniem. Z góry dzięki za pomoc

Anonimowy pisze...

Znak \ można uzyskać przytrzymując lewy Alt i wpisać 92. Po wpisaniu 92 puścić Alt. W ten sposób można wprowadzać różne znaki, wiedząc jaki posiadają kod ASCII.

Anonimowy pisze...

Trzeba zamontować Cdrom komendą MOUNT D D:\ -t cdrom.Oczywiście w miejsce D należy wpisać literę pod jaką ma być wyświetlany Cdrom a w D:\ ścieżkę do obrazu.

Anonimowy pisze...

Czy nadal nikt nie wie jak zapisać stan gry w Dosboxie? Gram w Fantasy general i nie mogę zapisać kampanii. Przy zapisywaniu wywala mnie bez żadnych komunikatów.

Anonimowy pisze...

jaki jest obraz dos halo

Anonimowy pisze...

Witam,
Bardzo przydatny podręcznik.
Uruchomiłem program księgowy napisane przeze mnie,
działa super ale nie mogę nic wydrukować.
Czy jest jakiś sposób? (najlepiej przez USB).
Dziękuję i pozdrawiam.
JP

Anonimowy pisze...

Ej wstawilbys jak zainstalowac gre clasha jakies fotki bo nieumiem uruchamic go na xp a to gierka na 98 jest i niepotrafie w dos boxie go odpalic :( prosze o pomoc. mam orginalna plytke tej gry ale niechca mi wchodzic te komendy Z montowaniem

Anonimowy pisze...

Koledzy, czy dobrze wpisałem w części [serial]
#serial1=dummy
serial1 = directserial RealPort: com1
#serial2=dummy
serial2=modem listenport:5000
serial3=disabled
serial4=disabled
chciałem uruchomić RS232 i FaxModem z mojego komputera

Anonimowy pisze...

Coś pieknego dzieki Tobie wreszcie udalo mi sie odpalic w win7 64bit moją ulubiona grę UFO:Enemy Unknow :)

Anonimowy pisze...

Jak zapisać grę???

Anonimowy pisze...

dlaczego gra panzar sie juz niby wlancza a przy wczytywaniu postaci sie sama wylancza

Anonimowy pisze...

Udało mi się włączyć instalację gry "Clash" ale w trakcie instalacji wyświetla się że nie ma miejscu na dysku a wiem że jest. Co z tym zrobić? :/

Anonimowy pisze...

Nie złe ale jak zmaksymalizować okno?
Jest to w ogóle możliwe?

Anonimowy pisze...

po przejściu na pełny ekran (alt+enter) przestaje mi działać myszka kombinacja polecana wyżej (ctrl+f10) nie działa (przejście to działa w opcji małego ekranu - na full screen juz nie - co z tym zrobić ??

Anonimowy pisze...

mam ten sam problem co powyzej, przy pelnym ekranie myszka nie dziala, a ctrl+f10 nie pomaga
co robic? :/

Anonimowy pisze...

Mam to samo z myszką przy pełnym ekranie, ctrl+f10 nic nie daje.
Jakieś pomysły?

Unknown pisze...

Szukam bloga, na którym polecano konwertery online konwersja plików video . Jeśli widzieliście jakiś artykuł na blogspocie na ten temat, dajcie znać proszę :)


CTS pisze...

ciekawy i bardzo pomocny poradnik.

Anonimowy pisze...

Co niektórzy z was powinni się leczyć głupszych pytań i jeszcze bardziej "oczywistych odpowiedzi" to ja raczej nie widziałem. Nie wiem po co robić do Dos Box'a poradnik bo program jest prosty w użyciu jak konstrukcja cepa ale cóż...

Domeny pisze...

Bardzo fajny poradnik ale ciągle podczas odpalanie niektórych tytułów wyskakują jakieś błędy czy jest to związane z kodowaniem gry czy ustawieniami wewnętrznymi?

Magda pisze...

Ja się łapie na bardzo głupich błędach, że brakuje znacznika czy coś takiego. Więcej szukania niż ten błąd wart.

asddsa pisze...

zrobiłem wszystko jak kazałeś ale po wpisaniu (w moim wypadku) AUTOEXEC.BAT wyskoczył mi komunikat:SET BLASTER=A220 I7 D1 H5 T6 Co zrobić

Woockash75 pisze...

Mała porada. Jeśli gra idzie zbyt wolno, można za pomocą kombinacji ctrl+F12 zwiększyć ilość cykli (nie wiem, co to znaczy, przyznaję się bez bicia), liczba widoczna jest na górnym pasku. Program automatycznie ustawia 3000, do niektórych gier to za mało. Trzeba powiększać ich liczbę do momentu osiągnięcia odpowiedniej szybkości. Miałem problem z grą Spear: End Of Destiny i ten sposób pomógł. A przy okazji, pozmieniajcie sobie nazwy folderów na krótsze niż 8 liter, to nie będzie w nazwach żadnych "~".

aiks pisze...

Mam pytanie. Mam gre obsługiwaną przez Dosbox (Wizardry) jednak gdy próbuję ją uruchomić wyskakuje mi, że nie ma wgranego scenariusza (on jest w plikach .DSK). Jak uruchomić jednocześnie plik .DSK?

Tomasz Krawczyk pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Tomasz Krawczyk pisze...

Czasami zdarzyło mi się pograć poprzez ten emulator, jednak stwierdzam, że to nie to samo. W sumie na https://staregierki.pl czytałem trochę o starych grach i jestem zdania, że zanim zacznie się w nie znów grać dobrze jest o nich poczytać.

sigma pisze...

Przydało mi się, a ile mieliśmy frajdy ze znajomymi :D

vickey pisze...

Bardzo przydatny poradnik dla osób chcących odświeżyć swoją młodość.

Mateusz Domański pisze...

Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

różne rzeczy kluski pisze...

tylko jednego nie rozumiem: jak otworzyć gry?

Laptop HP Poleasingowy pisze...

Dobra instrukcja, bardzo mi się przydała.

laptopy poleasingowe pisze...

Dos praktycznie przeszedł do historii, ale instrukcja może się przydać jeszcze wielu osobom które na komputerze trzymają gierki z lat młodości

Prześlij komentarz